Gjestebok for Norske fjelltopper over 2000 meter

Gjesteboken ble stengt 22. februar 2006 på grunn av store spam-problemer. Send heller tilbakemeldinger på e-post, og henvendelser av mer generell karakter kan med fordel rettes til fjellforum.net (se link i meny til venstre).

Gamle gjestebokmeldinger er gjengitt nedenfor.

[19. januar 2006 22:31]
Hei!

Tak for sidst! Det er lenger siden vi studerte sammen i Norge i Gjövik! Du har spennende hjemmeside. Hvordan go det met dig. Hvor du arbeijde osv. Hvad gjöre andre som vi studerte po samme gruppe? Ved du det?

Aivar fra Estland - aivar.karus@raad.tartu.ee
[19. desember 2005 22:19]
Hei! Vanvittig bra nettsider, setter stor pris på listene. Har vore på 74 av dei 231 toppane med 30 meter primærfaktor. Dessverre har eg gått forbi mange av 10 meters toppane, men det skal det bli slutt på. Ønsker alle fjellfolk god jul og godt nytt tindebestigningsår!

Kolbjørn Tjessem - k.tjessem@c2i.net
[10. november 2005 20:31]
Hei. kjempeflott nettsted, med mange gode opplysninger for en fjellvandrer.

Alf FrønsdalL - alffronsdal@gmail.com
[21. oktober 2005 02:06]
Hei Torgeir!
Veldig lenge siden Narvik, vanvittig kule år. Delte litt tid med meg og Signe-Ragnhild, håper jo du husker... Helt utrolig at jeg kom over dette nettstedet ditt, som jo er fantastisk bra, mens jeg søkte rundt på alle mulige slags sider om friluftsliv. Artig... Verden er jo stor! Håper alt er bra med deg. Du er ivrig, fortsatt god tur.

Hilsen Lena
- lmyrnes@hotmail.com
[19. juli 2005 22:04]
Hej!

Hvorfor har Hestbrepiggen V-2 (2139m) en p.f. på 50m? Fra kortet 1518 III er det tydelig at p.f. burde være midst 159m (mod punkt 2078m) og faktisk 171m hvis punkt 2078m har en p.f. på 110m. I den anden retning, forbi punkt 2051m, burde p.f. være mellem 119 og 139m. Det vil sige en p.f. på minimum 119m?

mvh Peter



Peter Chapman - peter@mountain-environment.com
[15. april 2005 23:35]
Hei! Jeg holder på med et skoleproskjekt og der skal vi finne ut de 3 største fjellene i Norge, jeg finner ingen på kartet mitt eller noe sånt. Kan dere/du please hjelpe meg med den oppgaven? Jeg håper du/dere vil hjelpe meg og svarer meg fortest mulig. Takk vis dere hjelper meg. Hade.

Heidi Merete - storgjelten1993@roros.net
[25. mars 2005 16:07]
Hei,
Takk for flott, nyttig og inspirerende nettsted. Til sommeren skal jeg ta noen topper i Rondane som jeg mangler. Er det noen som har tips om en god rute opp til TROLLTIND/SAGTIND? Er det også noen som har forsøkrt å gå langs eggen fra VESLESMEDEN til STORSMEDEN? Er det forsvarlig uten sikring eller bør jeg gå ned i Kalbekkbotn før jeg stiger opp igjen?

Øystein Ramseng - or@empirika.no
[26. januar 2005 22:07]
Hei,
Var ein tur til toppen av Mjølkedalstind 10. september 2004. Gjekk frå Fondsbu. Hadde funne info på internet at toppen var grei å bestige også opp søreggen. Det var tjukk skodde, så det er muleg eg ikkje fann beste vegen. Klatra opp skardet rett sør for toppen. Trur ikkje det er muleg (iallefall ikkje forsvarleg) å gå ned igjen denne ruta, iallefall ikkje åleine og uten tau. Er de ein annan veg opp sørveggen? Nedstigningen nordeggen var grei.
Var på forhand informert om at kompasset ikkje ville vise rett ved Mjølkedalstind. Det stemde, mitt viste også feil - ca. 70 grader. Kva er grunnen til det? Takkar for svar.
Dagfinn


Dagfinn Otterskred - d.otterskred@c2i.net
[11. januar 2005 01:07]
Hei Torgeir...
Bra side du har laga...

Hilsen søstra til Johnny (svogeren din)

ann-kristin ødegård - anki34@hotmail.com
[5. januar 2005 21:20]
Her er tilsvarende lister for en del fjell i resten av verden:
www.peakbagger.com

Carl S. Bjurstedt - csb@netcom.no
[27. desember 2004 18:21]
Hei. 27.12.2004
Tusen takk for en flott side fjellene og dens topper. har ikke vert inne her tidligere så dette er en ny oppdagelse for meg.
Har på egenhånd besøkt Fanaråki på kveldstur m/ overnatting og retur ned østsiden om morgenen, og ut dalen til Turtlagrø og stilt på jobb i Sogndal kl. 09.00 Dette var en flott kveldstur og en enda flottere morgen på vei til jobb.Dette var min andre 2000 meter.helt uten skrap og primærfaktor.

Harald E. - harald.eriksen@bergen.online.no
[26. november 2004 11:20]
Hei! er det noen som har peiling og er sikker på Geitas plassering i smørstabbområdet? Statens kartverk vingler jo hele tiden.
- Hjalmarhansen@hotmail.com
[3. november 2004 20:29]
Takk for mange fine turbeskrivelser. Samtidig har de vært så detaljerte at flere har vært til god hjelp for en amatør-tinderangler som ikke behersker sikringsutstyr. Etter å ha lest om flere turer har jeg fått mere mot til å prøve noen av dem selv. Bl.a. fikk jeg i fjor mot til å prøve meg på Vesle Galdhøpiggen. Med din beskrivelse i bakhodet gikk det bra.
Jeg ser fram til flere turbeskrivelser og planlegging ut fra dem.
Takk for fine sider!!

Hilsen Ånen Nøding

Ånen Nøding - anen.noding@hiof.no
[24. oktober 2004 23:09]
Hei! Dette er ei veldig flott side! Fortsett med det fine arbeidet du gjør! Likefullt, så må jeg si at, jeg går over alt som er av punkter, da dette etter min mening er den oppriktige måten å samle topper på. Bruk av primærfaktor er nærmest et påskudd for å unngå å måtte gå oppom en topp! Uansett, JOTUNHEIMEN OMNIA SUPERAT
Mvh G Heggelund

Gunnar Heggelund - Heggelund_81@hotmail.com
[22. oktober 2004 21:25]
Hallo!! Oppdaget siden nå nettopp. Supert med god oversikt!!!
Lurte på om det er noen der ute som vet navnet på de siste ubeseirede toppene som er igjen i norge (skal visstnok være 4-5 stk) ??

Ove A Nordvik - suuntosport@hotmail.com
[22. september 2004 21:51]
Jaja,så har jeg støvsuget websiden din da Torgeir.
Jævla solid arbeide må jeg si,en glede å cruise rundt her.

Yngve Strømdahl - mesmog@yahoo.no
[6. september 2004 20:44]
Hei der!
En hilsen fra "tinderangleren som var på sin siste 2000-metertopp i år" på Midtre Høgvagltind! Slik skulle det imidlertid ikke bli, for i helgen ble det 4 til. ;o)
Rart jeg ikke kjente dere igjen der oppe, for jeg har jo sett bilder!

Thomas Aurdal - thomasau@stud.ntnu.no
[9. juni 2004 12:04]
Retter opp det jeg skrev tidligere i år. Østre Leirungstind Ø-1 har en primær faktor på ca.10 m. Høyden er 2260.

Morten S. Næss - speedking131@hotmail.com
[24. april 2004 00:08]
Det var noen fantastiske fotografier! Flotte steder som jeg sikkert skal besøke i sommer:)

Kristin - kmj75@broadpark.no
[23. april 2004 23:53]
äntligen på väg till Jotunheimen och Galdhöppiggen! kanske dyker fina fotografier upp på hemsidan.

Jonatan - www.jonatanforsberg.net
[13. januar 2004 21:00]
En godbit til deg som kartlegger topper over 2000m. Eggen mellom Skarvflyløyfttiinden 2250 og østre Leirungstind 2288 har to topp-punkter (det ene med varde) som jeg i sommer målte til 2263m (prim. faktor 25-30m.). Jeg hadde gode målinger 2253 og 2288 på de andre toppene, og fra Skarvflyløyfttinden ser du tydelig at den er høyere. Sjekk det ut.

Morten S. Næss - speedking131@hotmail.com
[4. desember 2003 22:47]
du har glemt rundeberget i dovrefjell på ^2012 m.o.h

knut - k.deff@hotmail.com
[24. november 2003 21:06]
Vi har jo andre fjell på 2147m som er vel så mektige. F.eks Semelholstind i Lom og Store Dyrhaugstind i Luster.
Bra side..
Ps: Topper under primærfaktor 20 gir ikke den store toppfølelsen. Det er å blir kun et kryss i boka. Hvorfor samle på disse? Det latterliggjør fjellnorge i sin helhet.

Mari

Mari Klosbøle Evenstuen - marike102@hotmail.com
[24. november 2003 16:55]
Nå må dere gi dere med å lete etter skrap(PUNKTER)topper. De drar ned opplevelsen av virkelige fjell. Skal en dra på masse forskjellig måleutsyr når en er på tur? Er evig trofast til primærfaktor 30som krav til de ekte toppene & at de sekundære bør være mellom 30-20m. Småpunktene dere leter etter er knapt synlige i landskapet & ofte usynlige på kart. 1 høydekurve er 20m på 1:50000 kart. Det sier noe om hvor lite "bra" toppene med 10 i primærfaktor er. Har selv laget 2 lister over de ekte & de sekundære toppene. Blander aldri listene. Jeg skal ha alle 231 2000meternene & alle de sekundære(etter min mening ikke gå under 20). Har mange av skraptoppene selv, men vil helst ikke være ved at det finnes folk som kaller disse naturlige kvisene i terrenget for topper. Har en haug bak huset på over 10 meter, kanskje jeg skulle kalt den Hage-1. Uten om alt dette maset synes jeg du har fått til en bra side. Fortsetter å titte innom selv om jeg vil prøve å ignorere stoffet om 10metringene.

Hjalmar Igseth Hansen - Hjalmarhansen74@hotmail.com
[23. november 2003 19:36]
Hei, i forbindelse med en kommentar til Stavanger kommune om et luftinntak til et av tunnelprosjektene tillater jeg meg å "låne" en varde fra Rondane serien til illustrasjonsformål for mulig å kunne påvirke utforming av luftinntaket. Ta kontakt om du vil se det ferdige resultat. tas.

Torleiv A. Sirevåg - tsirevaa@c2i.net
[20. november 2003 22:40]
Eg er imponert og stolt over sida di. Helsing mamma.

Marit Næss Eraker - marit.eraker@posten.no
[5. november 2003 07:30]
Helt enig i hva du skriver under "bakgrunn" - ingenting er mer befriende enn å gå alene i fjellet og nyte stillheten og friheten. Sikkerhet går hånd i hånd med trygghetsfølelse. Likevel kan det skje uforutsette ting. Har selv gått utsatte steder alene med graderinger opp mot 3, nettopp fordi jeg har følt meg trygg. Er likevel oppmerksom på å ikke bli dumdristig!!!!

Ellers har du laget en flott side. Fant linken din på Fjellforum.

Svein
[15. oktober 2003 11:57]
Jeg synes at DENNE siden var veldig bra

Hilsen Håkon

Håkon Auen Eggen - show_time116@hotmail.com
[31. august 2003 21:46]
Jag är lite nyfiken på hur det har gått med 2000 m projekten i sommar, finns det några av kandidaterna som har mätts upp till 10m primärfaktor och kommit in på "riktiga"listan?
Själv är jag mycket tveksam till Soleibotntind S3, jag var på Sydtopparna för några år sedan, vi gick aldrig till S3 som jag anser uppenbart inte uppnår 10 m primärfaktor.
Staffan Karnå

staffan karnå - staffan.karna@kjallgren.se
[6. august 2003 11:36]
Mitt forrige innleggg skulle slutte:
Sjå under "Turrapporter" på Fjellforum. Beklager feilen!

Ingar Nergård, Hemsedal
[6. august 2003 11:29]
Takk for flotte, inspirerande sider!
Norgesglasset som er nemnt under kan og nyttast til å plotte koordinatar på kart, t.d. frå GPS. Trykk "Transformasjon", velg rett koordinatsystem, legg inn koordinatane og trykk "Se på kart". Kjempeflott funksjon!

Fint at du likte Skogshorn, Tormod. Du er ikkje åleine.
Eg vil og anbefale turen frå Hemsedal sentrum (Trøim) til Kyrkjebønosi(1610/1671). 1000 høgdemeter blir belønna med god utsikt over dalen vår. Dessutan er Høgeloft ein flott tur. Sjå under Turrapport.

Ingar Nergård, Hemsedal - ingar.nergaard@c2i.net
[4. august 2003 14:43]
Flotte og instruktive sider.
Har lagt inn en link fra våre sider (http://www.statkart.no/IPS/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=407).
Norgesglasset er ypperlig for finne toppene på kart (se http://ngis2.statkart.no/ng2/ng2.html, pek på Stedsnavn nede til venstre). Husk å bruke offisiell rettskriving.

Nå er nok ikke Skogshorn mer enn 1728 m o.h., men det er et fint fjell!

Med vennlig hilsen
Karsten Lien
Statens kartverk

Karsten Lien - karsten.lien@statkart.no
[2. august 2003 22:33]
Kjempebra side og gode artikler. Har ikke vært på disse toppene, men skal nok det en gang. Spretter heller rundt på turistforenings-hyttene i Ryfylke, Sirdal og Setesdalsheiene. Lykke til videre alle sammen. Vi er jammen heldige som har slik et flott land!!

" Mor"
[2. august 2003 02:22]
Bestig heller alle topper mellom 1900 og 2000 meter....de blir sjelden besøkt med alt detta over 2000-meter tullet.

Jan
[1. august 2003 15:01]
Hvorfor har ingen oppdaget Skogshorn i Hemsedal? Et mektig turfjell på 2147 m! Fin tilgang til toppen i et juv som går opp på baksiden av fjellet. Flere finne topper i området!

Tormod Aulund - tormod.aulund@chello.no
[10. juli 2003 13:36]
Flott side med mange gode tips !!! .. Lykke te viare :-)

Hugs å besøk: http://breheimen.com !

[img]http://breheimen.com/themes/Dezina_Fiesta/images/logo.gif[/img]

Terje A. Gudmundsson - tg@breheimen.com
[10. juli 2003 13:33]
Flott side med mange gode tips !!! .. Lykke te viare :-)



Terje A. Gudmundsson - tg@breheimen.com
[22. juni 2003 03:27]
231stycken 2000m toppar, pust, det var många. Fast jag börjar med dom högsta först.

Hans Nilsson - god_hajk_tur@hotmail.com
[1. mai 2003 13:52]
Hej. Jag är intresserad av Matterhorn, finns det någon som kan tipsa om resebyrå eller annat som kan hjälpa till att ordna resa dit, inkl guide mm
Tacksam för tips.

Staffan

staffan karnå - staffan.karna@telia.com
[25. april 2003 13:28]
Advarsel: Det meldes om lite snø i høyfjellet iår! De som har tenkt seg til fjells i Mai for å bestige topper / krysse breer på ski, bør tenke seg om. Snøbruene er særdeles tynne iår. Kombinert med høyt vanninnhold i snøkrystallene, gir dette "farlige" passeringer av breene, hvis det ikke brukes tau og minst 4 personer i hvert taulag.

God tur!

Rune - cbjerreg@online.no
[21. april 2003 19:55]
Heisann. Joda,veldig fin side det her du. Sjølv er eg vel verken flink te å klatre eller springe opp på fjelltoppar. men eg er ein jævel t å lande...... God tur neste gang! PS du har vel tenkt å legge inn bilder fra sfinxen her? Trur kansje det hadde piffa opp litt. Dansegolvet og baren der kan jo vere litt av ein utfordring i seg sjølv.....men egentlig vil eg jo berre "komme på internett" (-;


Elin
[21. april 2003 10:37]
Hej. Jag tycker också att det är en väldigt fin sida som Du har gjort. Jag noterade den nya listan på 300 meters toppar och även "kandidatlistan" Hur noggranna är dessa och när kan de förväntas bli bekräftade? Lite frustrerande är det med nya toppar som dyker upp.
Staffan

Staffan Karnå - staffan.karna@telia.com
[1. april 2003 20:25]
Hei! Fin side! Denne skal jeg anbefale for alle rovere (speidere over 16 år) jeg kjenner som er interesserte i tinderangling og breturer... KJempeflott!

Astrid
[5. mars 2003 08:50]
Hei Torgeir
Imponert over siden din. Visste jo at du skulle opp på alle disse toppene, men at du hadde en så seriøs internett side var vi ikke klar over.
Mye info og fine bilder. Får jo nesten lyst til å begynne å følge fotsporene dine opp fjellene, men bare nesten.....

Richard og Fredrik - r.olsen@instanes.no
[1. mars 2003 21:09]
Hei Torgeir!
Gratulerer så mye med en fantastisk web-side. Her ligger mye arbeid bak, både ute i fjellverdenen og bak PC'en. Du har gjort en kjempejobb! Jeg kom over siden helt tilfeldig.
Kan forreten fortelle deg at jeg kom hjem fra hytta i Atndalen på østsiden av Rondane i dag. Passerte Høgronden tidligere på dagen i et helt fantastisk vær, vindstille og blå himmel. Det var nesten ikke snø på toppen.
Forsatt lykke til med web-siden. Denne skal jeg legge inn som en av favorittene mine, slik at jeg kan besøke den med jevne mellomrom.

Kjell Arild Ekeberg - kae@norconsult.no
[31. desember 2002 11:38]
Hei Torgeir. Må slutte meg til alle gratulantene. Sidene blir bare bedre og bedre. Er spent på åssen den endelige lista en gang kommer til å se ut.
Er for øvrig egentlig blant dem som mener at p.f. på 10 meter inkluderer litt for mye skrap, men skulle man i Norge f.eks. øket den til 100 meter ville samtidig ganske mye spennende forsvinne.
Sjekket akkurat alpelista mi over 4000 meterstoppene. Den operer også med lave primærfaktorer. F.eks. er nesten halvparten av de under 100 4000 m toppene oppført med en primærfaktor på under 100 meter, og en lang rekke av de har også en primærfaktor under 50m og helt ned mot 10m. Så det er ikke bare vi i Norge som sysler med lave primærfaktorer. Listen i alpene er for øvrig utarbeidet av UIAA.

GODT NYTT ÅR!

Morten Helgesen - etojm@frisurf.no
[17. desember 2002 08:48]
Flott med ti-metern prosjektet. Bra at noen som fortsatt har igjen en del topper kan måle i samme slengen, ellers så hadde jeg tenkt å ta turen om igjen på alle tvilsomme topper å måle, for jeg er selv landmåler.

Kim - totusern@frisurf.no
[16. desember 2002 18:06]
Ti-metern høres ut som et kjempebra prosjekt!

Espen Andersen - emandersen@sensewave.com
[16. desember 2002 09:36]
Nordre Skagastølstind: jeg brukte ca fem timer opp og ned (til fots). Litt lenger tid på Visbretind, jeg gikk der i bløt nysnø.

Kim - totusern@frisurf.no
[14. desember 2002 17:11]
Vet noen ca. bestigningstid av Nordre Skagastølstind (fra Turtagrø via Tindeklubbhytta, opp til vannet 1584 og til topps). Beregnet tid opp og ned .....
Det samme gjelder Visbretind (fra Leirvassbu via Kyrkjeoksli og til topps fra syd-vest).
Takknemlig for svar!

Rune
[13. desember 2002 13:41]
Ser at Rune er enig med meg. Har "surfet" en del vedr. fjell i sør-amerika. Her opereres med en primærfaktor på 400m over antallet offisielle 6000m topper (99stk). Dette er selvfølgelig "litt" høyere fjell enn i Norge, men likevel.... "10 meter'n" har nok kommet for å bli.

Ellers blir jeg mer og mer imponert over dette nettstedet. Gratulerer Torgeir - Utrolig bra !!

svein
[23. november 2002 16:06]
Jeg ser det diskuteres primærfaktor for å "tallfeste" antall topper over 2000 meter, (Jeg er ikke helt oppdatert på dette uttrykket). Dersom primærfaktoren kun er 10 meter (hvem bestemmer denne faktoren egentlig), blir jo antallet topper over 2000 meter kunstig høyt, dersom det offisielle antallet er ca. 300 stk. Etter min mening burde faktoren være ca. 100 meter. Da får man (som Svein også sier), skrellet bort de "toppene/tindene" som egentlig ikke er noen topp.

Rune
[15. november 2002 08:14]
Helt enig i at det blir litt dumt å bruke primærfaktor på 10m. Burde vært 30m (minst) så fikk man "skrellet" vekk de laveste "kulene" som etter min mening ikke er fjelltopper. Men nå er det jo slik at det høres mye bedre ut at det finnes 300 topper over 2000m enn at det bare finnes 200.

Svein
[31. oktober 2002 21:08]
Jeg er veldig glad for at det finnes et nettsted som dette. Det er flott å lese om turene og se bilder. Hvis det er en stund til jeg får en ny topptur, får jeg litt av den gode fjellfølelsen når jeg er inne på denne siden.

Lillian Jahr Oterholt - lillian.oterholt@lorenskog.kommune.no
[6. oktober 2002 16:38]
Lurer litt på hva som er den "normale" primærfaktoren. Det virker jo barskere å følge en liste med høy faktor, men med en lavere faktor blir et jo flere topper å bestige....?

Even - shdahl@online.no
[5. september 2002 09:44]
Heisann Torgeir.
Du har fått bra dreis på siden din nå, begynner å bli stor? mb?
Meget bra laget, er stadig inne og sjekker siste nytt.
Mvh
jrø

Johnny Ødegård - johnny-ronald.odegard@kvaerner.com
[4. september 2002 08:11]
Hvor lenge skal vi holde på å komme med nye tvilsomme 2000-meter topper? Jeg har selv gått på alle 2000-meterne utenom Hurrungane, og mange av de nye toppene som folk kommer med, kan nok bare glemmes. 10 meter er ganske høyt, ta f.eks. et hus på 10 meter som sammenligning. Det skulle vært gjort nøyaktige målinger av alle tvilsomme 10-meters topper.

Kim Dahlen - totusern@frisurf.no
[28. august 2002 19:21]
Hei,

Endelig noen som har en webside for Norske Fjelltopper over 2000 Meter!
Fant linken til siden etter å ha besøkt hjemmesiden til Leirvassbu.
Var i helgen på Tverrbotntind. Fin tur og mange flotte motiver i albumet!
Det forbauser meg at enkelte (kanskje de fleste) tar med rubb og rake av "topper/tinder", sålenge de bare har en varde på toppen, i samlelisten sin. Enkelte av disse såkalte "toppene" kan knapt kalles Tind i ordets rette forstand.
Noen som har en kommentar .....

Rune Chr. Bjerregaard - cbjerreg@online.no
[25. august 2002 18:19]
Liker dennne siden det gjør faren min også bildene er veldig fine!

Karoline N Ø
[13. august 2002 10:20]
Hei!
Flott side - og for å seie det med ein gong: hadde eg ikkje lese turbeskrivinga di til Soleiebotntind S1 og S2 hadde det ikkje vorte tur dit frå Store Soleietind i skodda sist laurdag! Heilt overkommeleg tur for ein toppentusiast som knapt er komen i gang med 2000m-samlinga, men som kom langt med 5 toppar på 3 dagar no i helga!
Skodda letta delvis vel tilbake på Store Soleietind, og ein me møtte på der meinte me måtte vere galne som hadde gått dit bort... Ville kanskje vore einig dersom eg ikkje hadde prøvd!

Flotte bilete!

Tore Feten - tore.feten@sfe.no
[7. august 2002 15:45]
Hei!

Listene over 2000+ topper har en ting til felles - de holder seg til fastlandet. Det blir for snevert!!

Beerenberg på Jan Mayen har fem topper over 2000 meter; Haakon VII er høyest med 2277 meter.

Jan Mayen er en del av kongeriket, og dermed burde vel toppene her være med på lista over topper over2000 meter.

Svein Wiklund - svein.wiklund@trhm.pgs.com
[21. juli 2002 14:00]
Hei!

Kjempebra side som det må være lagt mye arbeid ned i. .txt - format på listene var en detalj jeg er takknemmlig for.

Selv har jeg ca 50 topper på samvittigheten når jeg ser på dine lister (300-lista). Der ser jeg også 2000-meter "topper" (punkter) jeg kunne "tatt", men som jeg ikke drømte om ble regnet med. Vender vel neppe tilbake kun for dissse. Jeg synest 30 meter p.f. er minimum. Benevnelsene "primærtopp" 30 m.p.f og "sekundær" ved 15 m.p.f. synest jeg er grei.

Helge Eide - Helge.Eide@hjemme.no
[6. juli 2002 22:08]
jeg ønsker tips om 2000 m topper man kan bestige uten tau /klatreutstyr fra tyinområdet (dagsturer).

per nilsen - pernils3@online .no